Saturday 23 January 2016

Kongsi Bahan Bantu Mengajar(Bercerita)


Contoh 1 Gambar guna kaedah "push and pull"


Contoh 2 Gambar guna teknik "waterfall"
Contoh 3 Gambar boleh ditolak kiri kanan




















Gambar 4  Teknik Pop Up


















Assalamualaikum..
Bersua untuk kongsi idea bagi membuat perancangan sesi bercerita menggunakan beberapa teknik yang boleh menarik perhatian pelajar.
  • memupuk minat pelajar untuk membaca
  • menarik perhatian pelajar untuk memberi fokus terhadap sesebuah cerita
  • mempelajari suku kata menerusi cerita yang ringkas 
  • menyemai unsur positif serta moral di dalam sesebuah cerita
  • penggunaan bahasa,intonasi suara dan mimik muka memainkan peranan penting dalam teknik bercerita mengikut tahap usia pelajar
  • memberi ruang kepada pelajar berfikir dan berimaginasi secara positif                          
Sebagai guru,kita haruslah membuat persediaan awal sebelum memulakan sesi bercerita agar soalan yang bakal diajukan oleh pelajar mudah bagi guru menyediakan jawapan secara logik.Persediaan sebelum sesi bercerita perlu dibuat oleh guru bagi memastikan impak yang baik.
Persediaan bahan bantu mengajar seperti
  • kad imbasan
  • buku cerita
  • video serta audio sekiranya menggunakan radio/komputer
  • kostum 
  • boneka
Guru juga mestilah menggunakan bahasa yang mudah dan ringkas bagi memudahkan pelajar memahami sesebuah cerita serta memberi impak positif dalam sesi soal jawab.Teknik bercerita akan menjadi lebih menarik sekiranya disusuli nyanyian bertemakan cerita yang ingin disampaikan oleh guru dan boleh melibatkan pelajar di dalam kelas.Ia juga dapat memberi daya keyakinan diri sekiranya penglibatan pelajar ketika sesi bercerita.Contohnya guru boleh
  • memberi ruang pelajar berimaginasi secara positif dan logik
  • memberi peluang pelajar melakonkan watak dalam cerita tersebut ~penglibatan guru bersama-sama pelajar. Guru melakonkan aksi atau bunyi haiwan,manakala pelajar melakonkan watak sebagai pokok dan sebagainya
  • melatih pelajar tampil untuk bercerita dengan teknik yang betul~beri pujian yang positif agar pelajar semakin berani untuk tampil bercerita.
  • intonasi yang bersesuaian dengan watak 
Pujian,tepukan,sokongan dan dorongan membina daya keyakinan diri pelajar sekiranya seorang guru tahu kaedah yang betul.Puji pelajar kerana kesungguhan mereka untuk tampil ke hadapan bagi sesi bercerita,nyanyian,lakonan dan juga sesi soal jawab.
Saya yakin seandainya guru mampu melatih situasi ini di kelas pasti akan membuatkan pelajar kita lebih selesa untuk bersoal jawab dikhayak ramai. Ini kerana daya keyakinan diri mereka sudah dipupuk oleh guru secara positif.
Teruskan membimbing mereka ke arah yang lebih berdaya saing serta menyemai nilai positif !

Baiklah..kita sambung lagi di lain waktu..
Semoga dapat membantu cikgu  tadika di luar sana.. :)

No comments: