Tuesday 9 August 2016

Puding Karemal

Assalamualaikum...
Sudah agak lama saya menyepi kan?
Hehhehe..maklum lah kesibukan sedikit kebelakangan ni..
Sebelum tu saya nak kongsi minum petang kami hari ni.
Tadaa...puding karemal.♥♥♥
Kebetulan puding ni kesukaan mak saya.. jd saya buat khas untuk mak tersayang.
Resepi ringkas je..
2 sudu besar gula*di panaskan atas dulang acuan (ketepikan)
#pastikan gula tidak terlalu hangus...nanti pahit puding kan :P
5 biji telur
1 cawan susu segar/ susu cair *saya guna susu segar
1 cawan susu pekat manis
1 sudu besar tepung kastard* dibancuh bersama-sama susu cair
Sedikit esen vanila
Cara penyediaan
Telur yang sudah dibasuh bersih dipukul bersama-sama susu segar/cair..pukul manja-manja je.. bukan sampai kembang ye
Kemudian masukkan sedikit vanila bagi mengelakkan bau hanyir telur..
Masukkan susu pekat..kacau manja lagi..hehhehe
Siap untuk di kukus..
Kukus hingga masak..tapi perlu ingat balut tudung periuk kukusan dengan kain tuala..ni nak elak air wap masuk dalam puding tu nanti.
Lagi satu..jangan terlalu kerap buka periuk kukusan..
Selamat mencuba :)

No comments: