Wednesday 21 May 2014

Aktiviti di tadika...


Seronok dan gembira bila kanak-kanak di tadika mula mendapat ilmu yang kita ajar pada mereka.. Nak jadi cikgu tadika mulut kena buka luas tau..tapi tak perlu la sampai menjerit... amat memalukan jika seorang cikgu tadika terjerit2 sewaktu mengajar..
 Ingat,,,kita di beri amanah,tanggungjawab,serta itu merupakan saham akhirat kita kelak tu..
Jadi beri la didikan yang elok selari dengan ajaran agama kita..Kanak-kanak itu permata!!! Sungguh berharga...tak semua orang mampu menggalas tanggungjawab sebagai guru yang baik..
 Tugas sebagai cikgu tadika begitu mencabar terutama di awal sesi persekolahan .Oleh itu kita mesti la cergas,cerdas dan sentiasa bijak mengawal emosi ketika sesi pembelajaran di tadika.Kanak-kanak suka bermain..meneroka...ingin tahu....ingin mencuba sesuatu yang baru...suka di puji... Jadi cikgu pun kena mahir la dengan kerenah anak-anak tadika.. baca profil mereka...Oleh sebab itu la ibu bapa perlu mengisi borang pendaftaran secara terperinci .... Cikgu perlu tahu tahap kesihatan,makanan kegemaran,minat dan lain-lain maklumat pelajar kita.. Ia akan memudahkan kita membuat sebarang rujukan sekiranya berlaku kecemasan di tadika.


SENYUM...CERIA....BERFIKIRAN POSITIF....


















Cuma nak berkongsi secebis pengalaman yang ada pada saya untuk semua cikgu tadika.
 Pendidikan awal bagi kanak-kanak yang berumur 4,5 dan 6 tahun perlu di galas oleh guru tadika dengan penuh dedikasi..Mereka ibarat "span" yang mudah menyerap pelbagai ilmu yang kita ajar..
Malahan kadang kala tingkah laku kita pun mereka sering perhati serta akan menjadi ikutan.
Kebiasaannya mereka akan bercerita kepada ibu bapa setelah selesai waktu pembelajaran di tadika.
Dari tutur bicara,lenggok bahasa,dialek dan cara kita sambut mereka setiap pagi pun akan di perhati serta di praktikkan di rumah..Jadi pesan saya pada semua,abaikan dialek sewaktu proses pengajaran di tadika..






Aspek jasmani,emosi,rohani,intelek dan sosio emosi amat penting dalam proses pembelajaran kanak-kanak di tadika..
 Cikgu pun kena la kreatif,bersemangat,ceria,senyum dan paling penting pandai nyanyi lagu yang bersesuaian dengan budak tadika...
Tak pe la..suara x semerdu penyanyi tersohor pun,janji budak dapat ikut rentak,ada unsur moral,islamik dan sesuai dengan tema bulanan di tadika..hehehe
Bila dah jadi cikgu tadika ni...kita kena buat aktiviti yang bersesuaian dengan tahap umur budak tadika..kena melompat,menyanyi,merangkak dan sebagainya.. :) 
Cuba ciptakan kenangan indah buat kanak-kanak di tadika..

Aktiviti yang di laksanakan oleh saya bersama-sama  pelajar tadika..

Mengenal anggota badan ikan
Melabel dan sedikit info tentang ikan
Kemahiran mewarna,menggunting dan menampal

Kemahiran teknik lipatan(origami)




Ni hasil budak-budak....cikgu sila beri tunjuk ajar dengan baik serta sabar. :) 
Pelbagaikan aktiviti selari dengan tema bulanan dan perlu ikut buku rancangan mengajar..
Terpulang pada tadika cikgu...mcm saya tadika swasta kebiasaanya ada "lesson note" yang di bekalkan oleh pihak pengurusan tadika.. :)


No comments: